Karruseller og Kommunikationsspejle


I Tivoli A/S viste en del af de interne undersøgelser, at kommunikationen i den gamle vidtforgrenede have kunne blive bedre.  Derfor valgte direktionen selv at gå forrest og lade sig kommunikationsspejle med markante tværgående resultater.

 

Hele direktionen blev spejlet

”Vi ville gerne et skridt dybere, end de mere generelle medarbejderundersøgelser, så vi virkelig kunne gøre noget”, fortæller Stine Lolk, der er vicedirektør for HR & Kommunikation. Hele direktionen blev derfor spejlet og udover de personlige tilbagemeldinger, fik Tivoli udarbejdet en generel tværgående rapport for hele direktionen, så de sammen kunne se på udfordringerne og løfte kommunikationen.
”Kommunikation er et omdrejningspunkt for en effektiv Tivoli-organisation. Vores mål var derfor klart at blive langt skarpere i fællesskab, så den fælles røde tråd er tydelig for alle i Tivoli”, understreger administrerende direktør Lars Liebst.

 

Et konkret spejlbillede

”Personligt oplevede jeg, at en af styrkerne ved at blive spejlet var at få et reelt billede af, hvordan min kommunikation virker lige fra nærvær til præsentationer og strategisk sammenbinding. En ting er det indtryk, man har af sin egen afdeling, men vi valgte også at måle på medarbejdere længere ude i organisationen, da vi jo som direktion har mange målgrupper”, fortæller Stine Lolk.

 

Gode diskussioner og nye fælles rammer

Direktionens samlede Kommunikationsspejl i den tværgående rapport blev brugt til en række konstruktive diskussioner af styrker og svagheder – og helt konkrete planer for, hvor der især skulle sættes ind for at styrke kommunikationen. ”Blandt andet har vi efterfølgende udarbejdet nogle retningslinjer for, hvordan vi kommunikerer i forskellige situationer fx ved organisationsændringer. Det giver en tryghed for lederne”, eksemplificerer Stine Lolk.

 

Betydning for motivationen 

”Reaktionerne i haven generelt har været gode – en del af det næste niveau af ledere har selv efterspurgt at blive spejlet, så det viser jo, at de oplever, at det har styrket deres øverste ledelses kommunikation. Det har afgjort sat kommunikation på dagsordenen. Alle er enige om, at det betyder noget for medarbejdermotivationen, og Kommunikationsspejlene har gjort det mere legitimt at tale om og konkret at arbejde med sin kommunikation”, slutter vicedirektøren.

                                                       

Tivoli

 

 

Tivoli blev grundlagt af Georg Carstensen i 1843, og den verdensberømte forlystelsespark har i dag knap 4 mio. årlige gæster. Omætningen i 2009 var på 950 mio. kr., og der arbejder knap 700 medarbejdere i den gamle have.

 

Tivoli har i flere år konsekvent arbejdet med at forbedre medarbejder-tilfredsheden. Derfor blev Kommunikationsspejlet en naturlig forlængelse af det arbejde. Nu skulle der ny handling bag analyserne, så derfor gik direktionen forrest og lod sig spejle.